Formácia a život kresťanov. Blahoslavení chudobní. - formačná téma 02/2024
6. téma
Myšlienky tejto témy sa nachádzajú v pastierskom liste mons. Francesca Lambiasiho z roku 2010, ktorý napísal svojej diecéze v Rimini.
V pastierskom liste biskup otvára pastoračný rok, ktorý je venovaný pohľadu na krásu a konkrétnu praktickosť kresťanského života. Preto prichádzam, aby som vám ponúkol myšlienky a úvahy, v ktorých budeme hľadať odpoveď na otázku: "Čo znamená byť kresťanom?" Táto otázka však obsahuje v sebe dve pod-otázky: "ako formovať kresťanov?" a tiež "ako žiť ako kresťania?"
Formácia kresťanov to nie sú len prednášky. V liste sa podčiarkuje - ak mám na mysli formáciu kresťanov, tak tak je to v zmysle sv. Pavla ako o tom píše Galaťanom:
"... Deti moje, znovu vás v bolestiach rodím, kým vo vás nebude stvárnený Kristus."
(Gal 4,19)
Kresťanstvo je cesta radosti, ktorá pramení z Božieho pozvania. Kresťanský život sa začína slovami ja verím, nie ja milujem. Láska totiž vzniká z toho, že sme uverili - že sme zbadali cieľ nášho života, ktorý nám ponúka Boh a prijali sme ho; a v tom je naše šťastie. V tejto perspektíve nám Ježiš ponúkol cestu blahoslavenstiev, aby sme boli blažení, šťastní. To je cesta kresťana. Pokušenie, ktoré na nás učeníkov stále číha, je smútok. A to je hriech, ktorí nám iní právom neodpúšťajú. Evanjeliové blahoslavenstvá nám poskytujú protilátky, ktoré nás chránia alebo uzdravujú z tejto škaredej choroby.
Prv než sa vydáme na cestu blahoslavenstiev, je tu ešte dôležitý postreh. My kresťania veríme, že naša viera nie je výsada oproti ostatným ľuďom, ale poslanie: priniesť svetu civilizáciu lásky. Boh nám dal účasť na jeho svätosti a očakáva od nás správanie, ktoré je viac než ľudské – ako je napr. láska k nepriateľom, vernosť nerozlučiteľnému manželstvu atď. – a spoločnosť má právo žiadať od tých, ktorí tvrdia, že sú kresťania, aby boli dôslední aj v týchto bodoch, ktoré nám umožňuje iba milosť. ...
Blahoslavení chudobní – Ježiš neponúka niečo, čo by sám nežil. Sv. Pavol charakterizuje Ježiša týmito slovami: hoci bol bohatý, stal sa ... chudobným (2Kor 8,9). Ježiš sa však nestal askétom ďaleko od života ľudí ako Ján Krstiteľ, chodil po dedinách a mestách, jedol a pil.
Avšak jeho najvyššie bohatstvo je Božia láska, ktorú chce rozdávať a preto nezriedka cestuje, putuje, nemá kde hlavu skloniť, nezávisí od pohodlia a zabezpečenia. Vo svojom učení jasne varuje pred bohatstvom: tŕnie, ktoré dusí zrno; bohatý mladík; boháč a Lazár; a tiež "Dajte pozor a vyvarujte sa akejkoľvek chamtivosti po nadbytku! Lebo život človeka nezávisí od jeho majetku a hojnosti" (Lk12,15).
To, že Ježiš je Kristus, ten, ktorého poslal Boh, dokazujú zázraky, ale nie len tie! Je to práve jeho záľuba v chudobe a v chudobných – napríklad jeho skromný pôvod a cesta kríža – ktorá preukazuje jeho božský pôvod. Keby sa obmedzil len na uzdravovanie slepých, mrzákov a hluchých a neevanjelizoval by chudobných, kľudne by sme ho mohli považovať za mesiáša, i za Božieho Syna, ktorý sa stal človekom. Rozdiel by však bol v niečom inom. Zjavil by nám celkom iný Boží obraz, a práve to, že Ježiš sa nikdy neuzavrel pre potrebami a utrpením chudobných, že bol vždy otvorený aj voči hriešnikom, ktorým milosrdne odpúšťal a tiež preto, že vystrel ruky na kríž na znak lásky dotlačenej do krajnosti, preto mohol svetu ohlasovať, že Boh miluje život a nechce smrť hriešnika, ale aby sa mohol obrátiť a žiť. Boh, ktorého zjavil chudobný Ježiš, evanjelizátor chudobných a ukrižovaný z lásky k hriešnikom, je pravý Boh, Otec-Abba, ktorý tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna.
Ježiš vyjadril chudobu v podobe služby, podelenia sa, nezištnosti, pokory. Svoju chudobu pochopil a žil ako odmietnutie hľadať slávu sveta. Hoci bol rovný Bohu, pokoril sa až do tej miery, že sa stal sluhom a tvrdohlavo odmietal zvodné pokušenie stotožňovať svoju vlastnú slávu s Božou slávou. Kresťania i celá Cirkev musí byť pozorná, aby sa nedala zviesť touto fatamorgánou, keď stotožňuje vlastnú slávu s Božou.
Teraz sa pozrime na seba. Zamyslime sa nad evanjeliovým blahoslavenstvom chudoby. Čo si o ňom myslíme? Ako ho žijeme? Aké evanjelium ohlasujeme?
Niekoľko stručných objasnení:
- Evanjeliová chudoba nie je život v biede (to je zlo, ktoré vedie k hriechu), ale v triezvosti života, v aktívnej solidarite s tými, ktorí sú na tom horšie ako my. Kresťan bojuje proti biede, ale aj za to, aby bol chudobný.
- Nesmieme oddeľovať lásku k chudobným od nábožnosti: "Láska k chudobným a božská liturgia idú ruka v ruke. Láska k chudobným je liturgia."
- Súkromné vlastníctvo je dobrom – je "rozšírením ľudskej slobody" – ale musí sa považovať za nástroj podliehajúci najvyššiemu cieľu: spoločnému dobru.
- Kresťanskí podnikatelia nerobia osobný alebo rodinný zisk konečným cieľom podnikania, ale používajú prostriedky zisku na zabezpečenie dlhodobej stálosti podniku, a tým zabezpečujú prácu a spravodlivé mzdy pre zamestnancov.
- Daňové úniky sú formou sprenevery zdrojov a predovšetkým porušením zásady spolupáchateľstva.
- Kresťania slávia nedeľu účasťou na svätej omši a slávením sviatočného odpočinku v atmosfére priateľstva a radosti.
- Kresťanským ideálom je ekonómia spoločenstva: obeh materiálnych dobier prispieva k budovaniu spoločenstva: "Prostredníctvom toho, čo vlastníme sa stávame bratmi a sestrami".
- Otázka o tom, ako využívame ekonomické zdroje diecézneho spoločenstva, farských spoločenstiev, cirkevných združení a hnutí musí zostať vždy otvorená.
- Kresťanská láska sa zameriava nielen na solidaritu, ale aj na bratstvo. A ide nad rámec spravodlivosti. Spravodlivosť hľadí na práva druhých, charita na ich potreby. Bezdomovec nemá právo na objatie, ale potrebuje ho, potrebuje stretnúť srdce, náruč, domov.
Naša situácia
- Ako si pripravujeme formačné témy/prednášky? Chceme len poučiť alebo sa usilujeme, aby sa niečo zrodilo?
- Uvedomujeme si, že byť kresťanom nie je výsada, ale zodpovednosť? Prijímame ochotne vyššie nároky evanjelia v rôznych oblastiach života?
- Ako rozumieme prvenstvo chudoby v kresťanskom živote? Kde by sa mohlo ešte viac zvýrazniť v našom osobnom živote a v živote spoločenstva?
Toto sme spoznali a hlbšie si uvedomili
..........................................................................................................................................
Toto by sme mohli zmeniť v našej životnej praxi
..........................................................................................................................................
stiahnite si tému tuto: